fredag 7. mai 2010

NRK - TV2

Jeg så på 17-nyhetene på TV2 nyhetskanlen. Jeg sammenlignet notatene mine med Åshild sine, som så nyheter på NRK.
Det var ikke veldig mye forskjeller, men noen var det!

Den største forskjellen var at det var flere kvinner som kom til ordet på NRK enn i TV2. Spesielt var det mange kvinnelige reportere.
I TV2 var det kun to kvinner som kom til ordet, og åtte menn.

I NRK var det mer dagligdagse nyheter inn i TV2. For eksempel var det innslag om jordmødre, sammenslåing av sykehus, Paradise Hotel og løfter fra politikere osv. I TV2 var det bare innslag om ting som valget i Storbritania, dødsom i Afganistan og finanskrise i Hellas osv. Disse sakene var riktignok også i NRK, men i TV2 var det kun den litt "sterke kosten" som fikk plass. Grunnen til dette kan være fordi TV2 hadde et ca. 10 minutter langt innslag som kun dreide seg om valget i USA, og derfor tok de nok hensyn til de største og viktigste sakene.
Dette vil jeg tro er fordi disse sakene trekker til seg mer seere. Selv ville jeg heller hørt om valget i Storbritannia enn at Paradise Hotell-deltakerne kan risikere å få bot dersom de ikke møte på spesielle fester.
Jeg tror TV2 fokuserer mer på sjokkerende overskrifter og skandaler enn det NRK gjør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar