mandag 3. mai 2010

Massemedienes påvirkningskraft


Mediene er mektige. De påvirker oss om vi vil det eller ikke. De påvirker oss åpent og skjult, bevisst og ubevisst, kortsiktig og langsiktig, med et enkeltstående budskap eller en spesiell sjanger.
Men de er ikke alene om å påvirke oss, vi er også med på dem som mottakere.
Filmen «En behagelig sannhet», som handler om klimaendringene, overtaler oss ikke alene. Vi åm være villige til å la oss på virke. Det gjorde mange mennesker.
Det at massemediene ble populært blant folket var en fordel for dem som ville påvirke noen eller drive propaganda. Det er en lettere måte å nå ut til mottakerne sine på. Det var ikke bare budskapet som tok tak i mottakerne, de ble også facinert av medienes uttrykksform.
Der det finnes makt, finnes det også motmakt.
Vår motmakt er at vi ikke lar oss fengsle av for eksempel alle de polistiske partiene. Vi velger et parti som vi er enige med og velger bort de vi ikke er enige med.
Katarsis-teorien er en teori som beskriver hvordan noen kan leve seg inn i voldscener fra en film for å få ut sin aggresjon.
Hvordan mediene påvirker oss er knyttet til våre egne holdninger, som er det som blir mest utsatt for på virkning. Mediene vil helst endre, forsterke eller danne våre holdninger og tanker.
Endringene i oppfatningen vår av virkeligheten før og etter mediebruk, måles med kultivasjonsteorien.
Sosiale prosesser + mentale prosesser = mediepåvirkning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar