onsdag 5. mai 2010

Er mediene årsaken til kriminaliteten?

I TV, aviser og andre medier får vi idag se mye vold og kriminalitet, enten det er på nyhetene eller eller spenningsserier. På nyhetene får vi høre om virkelige hendelser, mens i spenningsserier er det bare skuespill. I nyhetssendingene får vi ikke se selve volden, vi får bare høre om det. Nå vi ser spenningsserier, dramaserier, filmer osv får vi se innspilte voldscener.

Disse seriene har nok høye seertall. Jeg vet de er veldig populære, og det hadde de nok ikke vært uten voldscenene. Da ville de ikke være like spennende.
Det at så mange ser på disse seriene og filmene påvirker nok mange. Men jeg tror at flertallet klarer å skille drama og virkelighet og at de vet at mye av det som skjer på film overdrevet og tilnærmet det budskapet de vil sende.

Vi stadig får servert nyheter om voldsskandaler og terrorangrep. Når man klikker seg inn på en nettavis og scroller nedover, kan vi lese overskrift på overskrift om selvmordsbombing og skyteepisoder. Med dette får vi inntrykk av at den verdenen vi bor i kun er preget av vold og terror, noe den egentlig ikke er. Avisenes mål er å få lesere. Leserne vil heller lese om skandaler enn om fryd og velstand.

Jeg tror ikke medienes omtale om vold er årsaken til volden i hverdagen vår. Den har nok en liten finger med i spillet i enkelte tilfeller, men når alt kommer til alt tror jeg det ligger andre årsaker bak volden.

3 kommentarer:

  1. Jeg synes det er bra at du har skilt mellom dette med vold på nyhetene og vold i filmer og sånn. Dette tenkte jeg ikke selv over da jeg skrev.
    Hadde det ikke vært vold i seriene hadde det nok vært gørrkjedelig. Det er rart at så mange klager på at det er for mye vold, krig og sex på tv. Men likevel så er det jo kjempemange som ser på det, nemlig pga at volden, krigen og sexen er med på å skape en slags underholdning. Tror ikke seertallene hadde vært like høye hadde det vært uten. Kan jo ta et eksempel da med hotell cæsar. Da det startet var det vold, sex og terror som stod i sentrum og de hadde kjempemange seere, men etter at programmet begynte å kjøre en mer barne og familievennlig stil, så sank seertallene betraktelig!
    Det er rart hvor mye voldsskandaler avisene og nettavisene serverer oss i dag. Og det er sant det du sier, at vi får et inntrykk da at verden bare består av dette. Jeg nevnte en statistikk i mitt innlegg som du kanskje kan se nærmere på. Jeg er sikker på at du blir like overrasket som meg, over hvor lite antall det er som faktisk gjør ulike typer lovbrudd.
    Du har skrevet et veldig bra innlegg! Likte slutten din, om at volden i mediene ikke er årsaken til hverdagen. Man blir jo påvirket av andre ting også. For eksempel de rundt oss.

    SvarSlett
  2. Er enig her. Det skrives veldig mye om vold i nyhetene, og heller mye mindre om gode ting. Men jeg tror ikke folk tror verden er preget av vold og krig. Jeg tror gunnen for at de skriver mye om vold er fordi det er spennende nyheter

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig i at det er alt for mye vold og kriminalitiet både på tv og i filmer. Men som du sier er det forskjeller; på tv får vi bare høre om det, mens i filmer ser vi ALT som skjer. Dette skaper seertall som er veldig høye, og det tyder på at mennesker liker vold og kriminalitet. Men selv om de liker å se på det, sier de fleste at de tar avstand fra vold. Det stemmer vel ikke helt?
    Men veldig bra formulert og gode synspunkter :)

    SvarSlett